سکته قلبی در زنان جوان چه علایمی دارد؟
نوشته شده توسط : همیار

از قدیم گفته اند و شنیده ایم که سکته ی قلبی بیماری مخصوص سنین بالاست و در نتیجه سکته قلبی در زنان جوان کمتر دیده می‌شود. این جمله البته جمله خیلی اشتباهی هم نیست. سن بالا از عوامل خطر بروز سکته های قلبی است و میزان بروز این سکته ها در افراد بالاتر از ۴۰ سال بیش تر از افراد زیر ۴۰ سال است و هر چقدر سن افزایش پیدا کند خطر بروز این سکته ها بیش تر می شود. هم چنین به طور کلی زنان از مردان کمتر دچار سکته های قلبی می شوند.

اما آیا این موارد به این معنی هستند که زنان جوان دچار سکته های قلبی نمی شوند؟ هر چند بروز این مشکل در این دسته از جمعیت بسیار اندک است ولی هستند زنان جوانی که دچار این مشکلات می شوند و عمومن عللی خاص و منحصر به فرد پشت این مسایل وجود دارد. در این نوشتار به این موضوع می پردازیم که سکته قلبی در زنان جوان چرا رخ می دهد و چه علایمی دارد و چه اقداماتی در این جمعیت برای مقابله با این مشکلات ضروری است.

علت سکته قلبی در زنان جوان

معمولن در عموم مردم و به خصوص افراد مسن و با سابقه بیماری های نظیر دیابت و فشار خون بالا یا کسانی که سیگار می کشند سکته های قلبی به علت بروز تنگی عروق کرونری قلب رخ می دهند. در زنان جوانی که هیچ از این عوامل خطر را ندارند به طور کل بروز حمله قلبی نادر است. البته اگر کسی مبتلا به بیماری نظیر دیابت نوع یک از کودکی باشد یا سابقه پرفشاری خون طولانی مدت داشته باشد یا در خانواده نزدیک و بستگان درجه اول سابقه ابتلای شدید به بیماری های انسدادی عروق کرونری (نظیر سکته قلبی) داشته باشد این احتمال که او هم دچار گرفتگی قلب و به دنبال آن سکته قلبی شود بالاتر می رود.

یک دلیل خاص بروز سکته های قلبی موردی به نام دایسکشن عروق کرونری است. در این حالت عروق کرونری به دلایلی که بسیاری از آنها هنوز به خوبی روشن نیستند دچار پارگی می شوند و در نتیجه جریان خون در این عروق متوقف و به دنبال آن سکته قلبی رخ می دهد. علت این مورد را برخی مسایل هورمونی و تغییرات ناشی از هورمون های زنانه اعلام کرده اند و برخی هم مسایل ژنتیکی را دخیل می دانند˛ قرص های جلوگیری از بارداری (OCP) نیز می توانند گاهی به این علایم منجر بشوند. ولی آنچه قطعی است این است که شایع ترین دلیل سکته های قلبی در زنان زیر ۴۰ سال بروز همین پارگی های میکروسکوپی یا دایسکشن عروق کرونری است.

علائم سکته قلبی در زنان جوان

معمولا علایم سکته های قلبی در زنان تفاوتی با علائم سکته قلبی در جوانان ندارد. به عبارت دیگر دردهای شدید قفسه سینه به طور ناگهانی یا حین فعالیت و هم چنین تنگی نفس های فعالیتی از شایع ترین این علایم هستند. در برخی بیماران به دلیل تغییرات هورمونی شدید در حین بارداری این علایم در این زمان بروز می کنند که با چالش های مخصوص خود از نظر تشخیص و درمان همراهی دارد.

درمان سکته های قلبی حاد در زنان جوان

با اینکه درمان سکته قلبی خفیف راحت‌تر است اما درمان نوع حاد در این افراد نیز تفاوت عمده‌ای با بقیه موارد ندارد. یعنی استفاده از داروهایی مثل آسپرین و آتورواستاتین و هم چنین انجام آنژیوگرافی و در صورت نیاز استنت گذاری (PCI) روش هایی هستند که در این افراد همانند بقیه موارد سکته های قلبی استفاده می شود

جلوگیری از سکته قلبی

مهم ترین اقداماتی که زنان جوان می توانند انجام دهند تا به سکته های قلبی دچار نشوند شامل موارد زیر است:

  1. قطع سیگار در صورت استفاده
  2. در صورت ابتلا به دیابت یا فشارخون بالا درمان مناسب زیرنظر پزشک
  3. کاهش وزن
  4. ورزش و فعالیت منظم
  5. توجه به علایمی نظیر دردهای سینه و تنگی نفس و حداقل یک بار بررسی نزد متخصص قلب

برگرفته از سایت دکتر نجفی

https://drhsnajafi.com/





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: